Assalamualaikum and Hi people!
Well, on the previous posts, I've tells and shows alot of my journey to JELEBU to reach the Master of Destar, Haji Mustaffa.
So, before going through in deep about my journey.. I would like to share others Destar / Tengkolok makers of facts and idea about the Tengkolok / Destar which is different meaning and style of flapping according to each makers.
Now, let see what the other point of view about this kind of heritage that different in a way of flapping, fabrics and style that shows their own identity of culture itself that different from others.
(Malay Version)
Image by Pinterest
Sejarah Destar Dahulu Kala
Pada tahun 750 Masihi, Sang Jaya Bangsa atau Sang Rama Dhamjaya – Maharaja Srivijaya yang berpusat di Palembang, Sumatera telah menyerang kerajaan Langkasuka di bawah pemerintahan Raja Maha Bangsa. Pada tahun 775 Masihi, Srivijaya telah berjaya menakluk Langkasuka dan seluruh tanah jajahannya.
Kemasukan pengaruh budaya Melayu Srivijaya dari Sumatera (termasuklah tengkolok, tanjak dan destar) dipercayai bermula pada tahun 775 Masihi. Walau bagaimanapun, pengaruh budaya Melayu Langkasuka (termasuklah kecopong @ Ketopong) tetap kekal dominan.
Penggunaan tengkolok, tanjak dan destar secara meluas di Semenanjung Tanah Melayu dipercayai hanya bermula apabila Seri Teri Buana ditabalkan sebagai pemerintah bagi tiga buah kerajaan – Palembang-Jambi (Srivijaya-Melayu), Bintan dan Singapura Tua.
Dari segi kedudukan geografi, Kepulauan Bintan dan Kepulauan Singapura adalah sebahagian daripada Semenanjung Tanah Melayu. Ini bermakna, kemasukan tengkolok, tanjak dan destar bermula dari arah selatan menuju ke utara Semenanjung.
Serangan Majapahit ke atas tiga buah kerajaan tersebut telah memaksa pemerintah terakhirnya – Parameswara melarikan diri ke utara lalu mendirikan Kesultanan Melaka. Di bawah pengaruh empayar Melaka inilah, penggunaan tengkolok, tanjak dan destar telah berkembang ke semua negeri jajahan dan naungannya.
Sultan-sultan Melaka dan Johor-Riau-Lingga-Pahang telah menabalkan putera-putera mereka sebagai raja atau sultan di negeri Perak, Jeram (Selangor), Johor, Terengganu dan Pahang.
Ada juga di kalangan para pembesar Melaka dan Johor-Riau-Lingga-Pahang yang dilantik sebagai wakil raja di wilayah jajahan seperti Kelang (Selangor) dan Muar (Johor).
Sultan Mahmud Syah (Kedah) telah pergi ke Melaka untuk bertemu dengan Sultan Mahmud Syah (Melaka) demi memohon nobat. Dari sinilah bermulanya sejarah tengkolok, tanjak dan destar di negeri Kedah.
Sejarah tengkolok, tanjak dan destar di negeri Kelantan bermula apabila Sultan Melaka menakluk negeri Serendah (Seri Indah) Sekebun Bunga di bawah pemerintahan Sultan Gombak.
Dari Kelantan, pemakaian tengkolok, tanjak dan destar masuk ke Patani apabila Patani diperintah oleh anak-anak raja dari dinasti Kelantan I dan dinasti Kelantan II.
Pada zaman Kerajaan Persekutuan Patani Besar, penggunaaan tengkolok, tanjak dan destar telah berkembang ke negeri Singgora (Songkhla, Phatthalung dan Satun) serta Ligor (Nakhon Si Thammarat).
![]() |
(Image by Pinterest) |
Di bawah pengaruh empayar Kedah pula, penggunaaan tengkolok, tanjak dan destar telah berkembang ke Sendawa (Sadao), Setul (Satun), Terang (Trang), Ayer Kelubi (Krabi), Kuala Punga (Phang Nga), Pulau Bukit (Koh Phuket) dan Rundung (Ranong) di selatan Thailand serta Tenang Sari (Tenasserim) di selatan Myanmar.
Warisan Tanjak Melayu
TANJAK, tengkolok atau destar adalah salah satu busana pada bahagian kepala lelaki Melayu yang sering dikaitkan dengan istana, kepahlawanan dan dipakai dalam pelbagai acara adat istiadat bangsa Melayu.
TANJAK, tengkolok atau destar adalah salah satu busana pada bahagian kepala lelaki Melayu yang sering dikaitkan dengan istana, kepahlawanan dan dipakai dalam pelbagai acara adat istiadat bangsa Melayu.
Tanjak pada kebiasaanya akan dipadankan dengan bengkung, sampin dan baju Melayu beserta keris selit bagi pakaian lelaki Melayu.
Tanjak belum lagi dicipta pada zaman sebelum zaman kesultanan Melayu Melaka. Pada zaman itu, hanya sehelai kain digunakan dan diikat di kepala untuk menutup rambut supaya kelihatan kemas.
Ikatan kain ini lama kelamaan berubah dan menjadi semakin cantik mengikut peredaran zaman, diolah dan diubahsuai mengikut taraf seseorang itu.
Orang Melayu Melaka telah menggunakan kebijaksanaan mereka untuk mengubah sehelai kain untuk dipakai sebagai penutup kepala. Tanjak dahulunya merupakan lambang status seseorang.
Hanya yang berada sahaja pada ketika itu mampu memakainya dan tanjak juga merupakan sebahagian pakaian raja atau sultan.
Tanjak raja pada zaman Melaka dibuat dari kain sutera dari China atau India manakala orang kebanyakan menggunakan tanjak dari kain biasa.
Sejarah pemakaian tanjak di Perak pula dikatakan berasal dari sejarah lagenda kedatangan Sultan Muzaffar untuk ditabalkan di negeri Perak.
Mahkota raja yang dipakainya dibuang ke laut kerana perjanjian dengan penjaga laut untuk terus mudik ke negeri Perak. Pakaian kepala kemudiannya direka untuk mengantikan mahkota raja dan dipanggil tengkolok raja.
Rekaan dan Lipatan
Rekaan tanjak biasanya berkait rapat dengan status sipemakai. Apa yang dipakai oleh rakyat biasa berbentuk simpulan dan diubahsuai dari rekaan asal yang dipakai oleh raja. Rakyat tidak boleh memakai bentuk tanjak yang sama dengan bentuk tanjak raja atau sultan.
Kebanyakan tanjak sekarang dibuat dari kain songket. Untuk membuatnya, kain songket bersaiz 31 x 31 diambil dan dilipat dua kepada bentuk tiga segi bersama kertas keras, sebelum digosok dan dijahit. Untuk membuat bentuk tertentu, dawai atau lidi akan dimasukkan bersama lipatan supaya tanjak terbentuk keras dan cantik pada segi tertentu.
Jenis Lipatan Tanjak
Dendam Tak Sudah
Belalai Gajah
Setanjak Balung Raja
Sarang Kerengga
Sekelungsung Bunga
Ketam Budu
Kacang Dua Helai Daun
Solok Timba
Mumbang Belah Dua
Sekolongsang Bunga
Cogan Daun Kopi
Balung Ayam
Ayam Patah Kepak
Pucuk Pisang
Buana
Sering
Getam Pekasam
Anak Gajah Menyusu
Pari Mudek
Lang Menyusur/Menyonsong Angin
Lang Melayang
Kehalusan Seni Tanjak
DALAM alam busana Melayu, pemakaian tanjak memainkan peranan yang cukup penting. Selain mempamerkan kehalusan berpakaian, tanjak juga menceritakan pelbagai kisah dan latar belakang si pemakainya.
Pada zaman dahulu, pemakaian tanjak yang juga dipanggil tengkolok atau destar merupakan simbol yang melambangkan status sosial dalam masyarakat. Lipatan dan gubahannya dianggap 'pengenalan' kepada pemakainya.
Tanjak Ketupat Makasar dan Anak Gajah Menyusu misalnya menceritakan darjat dan kedudukan seorang pembesar. Lipatan seumpama itu pula tidak sesekali dipakai oleh orang-orang kebanyakan.
Apatah lagi jika tanjak tersebut dipadankan bersama dengan set persalinan pakaian yang dianugerahkan dari istana. Kekemasan dan kehalusan tenunan diraja sahaja sudah cukup untuk menceritakan kedudukan pangkat dan kebesaran yang dimiliki.
Selain melambangkan status, bentuk gubahan hiasan kepala itu juga banyak menceritakan asal-usul si pemakai. Lipatan Ayam Patah Kepak, Lang Menyongsong Angin dan Getam Budu merupakan sebahagian daripada jenis lipatan tanjak dari Pahang.
Di Perak pula, gubahan Mahkota Alam, Balong Ayam dan Nakhoda Trong adalah gubahan yang sering diketengahkan manakala Belalai Gajah dan Lang Melayang pula mewakili keunikan gaya Terengganu.
Pengerusi Persatuan Destar Alam Melayu (Perdam), Wan Ahmad Fariz Wan Mat Alli berkata, bukan sekadar lipatan, seni mengikat tanjak tidak dilakukan secara sembarangan. Sebaliknya dihasilkan mengikut kesesuaian sifat si pemakai.
Jelas beliau, antara seni paling 'halus' dalam penggubahan tanjak adalah keupayaannya menampilkan watak dan sifat si pemakai serta kebolehannya menepati kesesuaian pada majlis-majlis tertentu.
Menurut Wan Ahmad Fariz, tanjak biasanya digubah berdasarkan lima prinsip utama iaitu duka, tegas, teguh, megah dan garang dalam mencerminkan perwatakan pemakai.
"Bagi majlis kahwin kita guna gubahan berbunga. Untuk majlis kematian pula yang bersifat duka manakala untuk bertempur kita pakai yang nampak kuat dan garang.
"Ada juga gubahan yang direka untuk menaikkan watak seseorang berdasarkan permintaan mereka sendiri, kerana bentuk tanjak sangat mempengaruhi 'watak' pemakainya," katanya kepada Mega baru-baru ini.
Melihat pada fizikalnya, tanjak jelas membuktikan kehalusan cara orang Melayu berpakaian. Namun, kemahiran yang sudah lama luntur itu jarang dikuasai oleh generasi masa kini.
Bagi Khairul Hafiz Abd. Rahman, minat beliau terhadap seni menggubah tanjak yang dipelajari sejak tiga tahun lalu bukan sesuatu yang sia-sia bahkan kemahiran yang dimilikinya itu sudah membuahkan hasil.
Berbekalkan daya ingatan dan kreativiti yang tinggi, beliau kini mampu menghasilkan lebih 100 jenis ikatan tanjak tradisional yang dihafal berdasarkan bentuk dan lipatan.
Selain jenis-jenis ikatan yang dihafal beserta namanya, Khairul Hafiz juga berkebolehan menghasilkan sendiri ikatan tanjak yang ditempah oleh pelanggannya dari blog beliau www.kronikeltanjakmelayu.blogspot.com.
"Bagi memastikan jenis ikatan tidak dilupakan saya memberanikan diri untuk mengambil upah mengikat tanjak secara atas talian.
"Sambutan setakat ini sangat memberangsangkan kerana tidak ramai yang menyediakan perkhidmatan seperti ini," katanya selaku Timbalan Pengerusi Perdam.
Khairul Hafiz berkata, cabaran untuk menghasilkan tanjak yang kemas dan sesuai dengan perwatakan si pemakai bagaimanapun menuntut pengorbanan masa yang agak lama.
"Tempoh untuk menyiapkan tempahan tidak menentu kerana ada masanya kita kekeringan idea untuk memenuhi kehendak pelanggan.
"Kadang-kala untuk hasilkan tanjak yang berperwatakan garang, kita kena buat dalam keadaan marah," ujarnya.
Sementara itu, Nur Afifi Mohamad Taib selaku Yang Dipertua Persatuan Busana Melayu berkata, usaha mendokumentasi pakaian tradisional Melayu kini sedang dilakukan bagi memastikan warisan itu tidak luput.
"Salah satu usaha kita adalah untuk mengumpul seberapa banyak bahan berkaitan dengan busana Melayu.
"Setakat ini bahan banyak diperolehi daripada bukti-bukti bergambar dan secara lisan daripada orang-orang lama," katanya yang juga Pensyarah Fakulti Filem, Teater dan Animasi, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam.
Usaha itu menurut Nur Afifi penting kerana peredaran zaman banyak mempengaruhi perubahan pakaian tradisional Melayu seperti baju Melayu, baju kurung dan baju kebaya.
"Kita sebenarnya sudah hampir hilang identiti berpakaian. Kalau kita lihat sekarang berapa kerat sahaja generasi muda yang memiliki set persalinan pakaian Melayu yang lengkap dengan tanjak," katanya.
Perdam yang bernaung di bawah komuniti induknya iaitu Keris Warisan merupakan salah sebuah daripada persatuan yang giat memartabat adat dan warisan tradisional Melayu.
Selain Persatuan Destar Alam Melayu, komuniti Keris Warisan yang ditubuhkan sejak Januari lalu turut dianggotai oleh beberapa buah persatuan yang dipecahkan secara khusus iaitu persatuan busana Melayu, silat, memanah, muzik, permainan dan makanan tradisional.
DALAM alam busana Melayu, pemakaian tanjak memainkan peranan yang cukup penting. Selain mempamerkan kehalusan berpakaian, tanjak juga menceritakan pelbagai kisah dan latar belakang si pemakainya.
Pada zaman dahulu, pemakaian tanjak yang juga dipanggil tengkolok atau destar merupakan simbol yang melambangkan status sosial dalam masyarakat. Lipatan dan gubahannya dianggap 'pengenalan' kepada pemakainya.
Tanjak Ketupat Makasar dan Anak Gajah Menyusu misalnya menceritakan darjat dan kedudukan seorang pembesar. Lipatan seumpama itu pula tidak sesekali dipakai oleh orang-orang kebanyakan.
Apatah lagi jika tanjak tersebut dipadankan bersama dengan set persalinan pakaian yang dianugerahkan dari istana. Kekemasan dan kehalusan tenunan diraja sahaja sudah cukup untuk menceritakan kedudukan pangkat dan kebesaran yang dimiliki.
Selain melambangkan status, bentuk gubahan hiasan kepala itu juga banyak menceritakan asal-usul si pemakai. Lipatan Ayam Patah Kepak, Lang Menyongsong Angin dan Getam Budu merupakan sebahagian daripada jenis lipatan tanjak dari Pahang.
Di Perak pula, gubahan Mahkota Alam, Balong Ayam dan Nakhoda Trong adalah gubahan yang sering diketengahkan manakala Belalai Gajah dan Lang Melayang pula mewakili keunikan gaya Terengganu.
Pengerusi Persatuan Destar Alam Melayu (Perdam), Wan Ahmad Fariz Wan Mat Alli berkata, bukan sekadar lipatan, seni mengikat tanjak tidak dilakukan secara sembarangan. Sebaliknya dihasilkan mengikut kesesuaian sifat si pemakai.
Jelas beliau, antara seni paling 'halus' dalam penggubahan tanjak adalah keupayaannya menampilkan watak dan sifat si pemakai serta kebolehannya menepati kesesuaian pada majlis-majlis tertentu.
Menurut Wan Ahmad Fariz, tanjak biasanya digubah berdasarkan lima prinsip utama iaitu duka, tegas, teguh, megah dan garang dalam mencerminkan perwatakan pemakai.
"Bagi majlis kahwin kita guna gubahan berbunga. Untuk majlis kematian pula yang bersifat duka manakala untuk bertempur kita pakai yang nampak kuat dan garang.
"Ada juga gubahan yang direka untuk menaikkan watak seseorang berdasarkan permintaan mereka sendiri, kerana bentuk tanjak sangat mempengaruhi 'watak' pemakainya," katanya kepada Mega baru-baru ini.
Melihat pada fizikalnya, tanjak jelas membuktikan kehalusan cara orang Melayu berpakaian. Namun, kemahiran yang sudah lama luntur itu jarang dikuasai oleh generasi masa kini.
Bagi Khairul Hafiz Abd. Rahman, minat beliau terhadap seni menggubah tanjak yang dipelajari sejak tiga tahun lalu bukan sesuatu yang sia-sia bahkan kemahiran yang dimilikinya itu sudah membuahkan hasil.
Berbekalkan daya ingatan dan kreativiti yang tinggi, beliau kini mampu menghasilkan lebih 100 jenis ikatan tanjak tradisional yang dihafal berdasarkan bentuk dan lipatan.
Selain jenis-jenis ikatan yang dihafal beserta namanya, Khairul Hafiz juga berkebolehan menghasilkan sendiri ikatan tanjak yang ditempah oleh pelanggannya dari blog beliau www.kronikeltanjakmelayu.blogspot.com.
"Bagi memastikan jenis ikatan tidak dilupakan saya memberanikan diri untuk mengambil upah mengikat tanjak secara atas talian.
"Sambutan setakat ini sangat memberangsangkan kerana tidak ramai yang menyediakan perkhidmatan seperti ini," katanya selaku Timbalan Pengerusi Perdam.
Khairul Hafiz berkata, cabaran untuk menghasilkan tanjak yang kemas dan sesuai dengan perwatakan si pemakai bagaimanapun menuntut pengorbanan masa yang agak lama.
"Tempoh untuk menyiapkan tempahan tidak menentu kerana ada masanya kita kekeringan idea untuk memenuhi kehendak pelanggan.
"Kadang-kala untuk hasilkan tanjak yang berperwatakan garang, kita kena buat dalam keadaan marah," ujarnya.
Sementara itu, Nur Afifi Mohamad Taib selaku Yang Dipertua Persatuan Busana Melayu berkata, usaha mendokumentasi pakaian tradisional Melayu kini sedang dilakukan bagi memastikan warisan itu tidak luput.
"Salah satu usaha kita adalah untuk mengumpul seberapa banyak bahan berkaitan dengan busana Melayu.
"Setakat ini bahan banyak diperolehi daripada bukti-bukti bergambar dan secara lisan daripada orang-orang lama," katanya yang juga Pensyarah Fakulti Filem, Teater dan Animasi, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam.
Usaha itu menurut Nur Afifi penting kerana peredaran zaman banyak mempengaruhi perubahan pakaian tradisional Melayu seperti baju Melayu, baju kurung dan baju kebaya.
"Kita sebenarnya sudah hampir hilang identiti berpakaian. Kalau kita lihat sekarang berapa kerat sahaja generasi muda yang memiliki set persalinan pakaian Melayu yang lengkap dengan tanjak," katanya.
Perdam yang bernaung di bawah komuniti induknya iaitu Keris Warisan merupakan salah sebuah daripada persatuan yang giat memartabat adat dan warisan tradisional Melayu.
Selain Persatuan Destar Alam Melayu, komuniti Keris Warisan yang ditubuhkan sejak Januari lalu turut dianggotai oleh beberapa buah persatuan yang dipecahkan secara khusus iaitu persatuan busana Melayu, silat, memanah, muzik, permainan dan makanan tradisional.
keyboardwarrior
#nyonya amirah
No comments:
Post a Comment